Fake news – lži, které ovlivňují svět
Sociální sítě určují dobu. Nastavují zrcadlo společnosti, ukazují, co je a co není správně. Pro mnohé se stal Google a Facebook základním nástrojem získávání informací, a klasická média tak pro ně ustupují do pozadí. Internetové prostředí je místo, které je velmi těžce kontrolovatelné, a logicky tak vzniká prostor pro snadné šíření poplašných zpráv, tzv. hoaxů, a úmyslně lživých informací – fake news.
Samotné fake news nejsou žádnou novinkou, objevují se dlouhodobě jak na internetu, tak v tištěných médiích, a to jak v Česku, tak v zahraničí. Jejich pravá síla se však ukázala až před posledními americkými prezidentskými volbami. Internet zaplavily tisíce lživých článků, podporujících současného amerického prezidenta. Redaktoři webu BuzzFeed se rozhodli odhalit, kdo za těmito články stojí. A došli k nečekanému zjištění. Jejich autory byla skupina teenagerů z Makedonie. Jejich důvod pro umisťování těchto článků byl jednoduchý – peníze vydělané na reklamním prostoru. Bohužel ale, čtenáři jim věřili. Ukázalo se, že jejich šíření přes Google a Facebook mohlo výsledek voleb přímo ovlivnit. Tyto zprávy dokonce sdílel i manažer Trumpovy volební kampaně nebo jeho syn.
Fake news jsou rozšířeným problémem i u nás. V Českém rozhlase jsme se proto rozhodli použít stejnou metodu jako BuzzFeed a srovnat dvacet nejsdílenějších zpráv posledního roku v českém prostředí. K získání žebříčku článků jsme, stejně jako BuzzFeed, použili nástroj Buzzsumo. Srovnávali jsme zprávy standardních zpravodajských serverů a dezinformačních webů. Výsledek nebyl překvapivý. Zatímco dvacet nejsdílenějších zpráv ze zpravodajských webů nasbíralo za rok zhruba 364,3 tisíce facebookových interakcí, u zpráv z dezinformačních webů to je 379,5 tisíce, tedy asi o čtyři procenta více. Sto nejsdílenějších zpráv z dezinformačních webů za poslední rok jsme shromáždili do přehledné tabulky, kterou můžete nalézt zde: https://interaktivni.rozhlas.cz/dezinformace/. Alarmující je fakt, že autoři těchto zpráv jsou téměř vždy anonymní, skrývající se za pseudonymy. Stejně tak dobře skrytá je vlastnická struktura těchto webů.
Pokud se ptáte, proč se Český rozhlas pustil do tohoto projektu, odpověď je zcela jednoznačná. Jako veřejnoprávní médium cítíme nutnost přinášet lidem pravdivé a nijak nezkreslené informace. Je naším úkolem poukazovat na nebezpečnost lživých zpráv, které mohou zcela zásadně ovlivnit chování a uvažování lidí. Současně s tím si uvědomujeme, jak důležitá je mediální gramotnost a orientace v mediálním světě. I nadále budeme poukazovat na nebezpečí, skrývající se za nepravdivými články, a i nadále se tomuto tématu budeme intenzivně věnovat. Kdo jiný by si tento úkol měl vzít na svá bedra než právě Český rozhlas.